Friday, May 8, 2009

maksud wireless

Wireless adalah teknologi yang menghubungkan dua piranti untuk bertukar data tanpa media kabel. Data dipertukarkan melalui media gelombang cahaya tertentu (seperti teknologi infra merah pada remote TV) atau gelombang radio (seperti bluetooth pada komputer dan talifon bimbit) dengan frekuensi tertentu.

Kelebihan teknologi ini adalah mengurangkan penggunaan kabel, yang memerlukan ruang untuk menghubung antara satu peranti dengan peranti ynag lain, dan juga merumitkan untuk menghubungkan lebih dari 2 piranti bersambung. Misalnya: untuk menghubungkan sebuah 1 komputer server dengan 100 komputer pengguna, maka memerlukan 100 buah kabel, dengan jarak panjang yang bersesuaian dengan jarak komputer pengguna dengan server. Jika kabel-kabel ini tidak ditutupi (seperti cable tray atau conduit), hal ini dapat mengganggu pemandangan mata atau mencacatkan pemandangan suatu bangunan. Tetapi jika menggunakan wireless maka dapat menjimatkan ruang dan pemandangan dalam sesebuah banggunan lebih teratur dan selesa.

2 comments:

  1. betul apa yang awak katakan, menggunakan wireless lebih menjimatkan ruang dan nampak lebih kemas, di office saya sekarang ni menggunakan wireless, ruang kerja tidak besar tetapi bila menggunakan wireless suasana kerja lebih selesa berbanding jika saya menggunakan kabel....saya setuju 100%

    ReplyDelete
  2. disebalik kelebihan...wireless juga mempunyai beberapa kelemahan nya....

    ReplyDelete